Kristiansunds rolle som regionsenter, er avhengig av å ha et attraktivt handelstilbud. Skal folk reise til regionsenteret, må vi ikke bare kunne tilby kulturopplevelser og tjenester, men også varer de ikke finner i egen kommune. De siste ti årene er det investert svært mye i å utvikle Kristiansund til å bli et attraktivt handelssenter. Det startet med åpningen av Amfi Storkaia Brygge i 2005 og har fortsatt med en massiv utbygging på Løkkemyra. I tillegg til de to nye handelsparkene, har også gode, gamle Amfi Futura både bygd på og bygd om. I sum betyr dette at Kristiansund har styrket sin rolle som regionsenter.

I Tidens Krav mandag kunne senterleder Svein Haga ved Amfi Futura fortelle at også 2014 blir et godt år. – På årsbasis omsatte vi for cirka 395 millioner kroner. Det er en fin økning på rundt tre-fire prosent, sa Haga, som regner med samme vekst også i 2015.

På byutviklingskonferansen i regi av KOM Byliv i begynnelsen av november ble det presentert tall som viser at det er behov for å øke handelsarealet i Kristiansund med 41.000 kvadratmeter fram mot 2030. Det er disse tallene blant annet FG Eiendom legger til grunn når de nå planlegger en betydelig utvidelse av handelsparken ved Kvern­berget.

På den samme konferansen kom det også fram at sentrum siden 2008 har tapt handel til Løkkemyra. Sammenliknet med Molde og Ålesund klarer Kristiansund sentrum seg bra, men det er fortsatt mye som kan gjøres bedre. Et åpenbart tiltak er å samordne åpningstidene. En felles kjerneåpningstid er ønsket av flere med butikk i sentrum. Vi er overbevist om at et slikt tiltak vil styrke både sentrum og Kristiansund som regionsenter.